Укрпошті — 28!
До 28-го дня народження Укрпошти презентуємо підбірку, як змінювалася пошта: від кінних загонів до сучасних магістральних автівок, від рахівниць до комп’ютерів та платіжних терміналів.
Як змінювалися відділення поштового зв’язку
У Києві перше міське поштове відділення відкрилося 1 червня 1840 року на Печерську. Друге — 2 грудня 1852 року при міській Думі на Подолі. З кінця 80-х років XIX століття з’явилися відділення на Лук’янівці, Галицькому та Троїцькому ринках, у передмісті Деміївка.
Поштові відділення кінця ХІХ століття мали внутрішній поділ на «чисту» та «чорну» половини. «Чиста» призначалася для відпочинку «господ приезжающих», «чорна» — для їхніх слуг, візників та листонош.
На початку ХХ століття до поштового зв’язку додався телеграф. Десятиліттями це була популярна послуга. Остання телеграма в Україні була відправлена в березні 2018 року.
Міські поштово-телеграфні контори ХХ століття почали набувати вигляду поштових відділень, до яких ми звикли — приміщення з операторами поштово-телеграфного зв’язку. Водночас функціонували поштові кінні станції.
На момент створення сучасної Укрпошти, 2 лютого 1994 року, до її складу увійшли 26 поштамтів, 54 міських та 483 районні вузли поштового зв’язку, 11875 сільських відділень, 98 пересувних відділень, 204 пункти поштового зв’язку.
Зараз до складу Укрпошти входить 24 регіональні філії, Дирекція оброблення та перевезення пошти, «Автотранспошта», понад 8,6 тис. стаціонарних відділень поштового зв’язку та 1,6 тис. пересувних відділень поштового зв’язку, які обслуговують усі найменші та найвіддаленіші українські села.
Як доставляли пошту по Україні та за кордон
Поштовий зв’язок Києва з іншими містами та державами у ХІХ столітті забезпечували кінні кур’єри. У сільській місцевості також використовували велосипеди та волів.
З кінця ХІХ століття поштові відправлення почали перевозити залізницею. Спеціальні шкіряні баули з поштою закріплювали на даху пасажирського вагона. Працівники пошти, які супроводжували відправлення, їхали разом з пасажирами.
Крім поштових вагонів для пересилання пошти на великі відстані використовували літаки, гвинтокрили і теплоходи. У Києві відправлення перевозили кіньми, оскільки дороги були у поганому стані, а через круті й довгі підйоми, а також відсутність бруківки на околицях міста автівки використовувати не можна було. У 1959–1965 рр. гужовий транспорт поступився автомобільному.
Першу схему магістральних перевезень було сформовано у 2001 році. Вона включала 27 магістральних маршрутів та 3 залізничні маршрути, два з яких були залучені у міжнародному сполученні. Згодом Укрпошта повністю відмовилася від доставки пошти залізницею. Перейшла виключно на автомобільний транспорт у межах України та використовувала авіаперевезення для міжнародних відправлень.
Зараз внутрішня пошта доставляється магістральними автівками вантажністю 10 та 20 тонн. У розпорядженні Укрпошти — понад 4800 автівок: магістральних. які обслуговують 64 маршрути. кур’єрських та пересувних відділень.
Доставка пошти останньої милі
За доставку пошти «до дверей» відповідали листоноші з їхніми незмінними атрибутами — поштовою сумкою й велосипедом.
У 2012 році Укрпошта відкрила послугу кур’єрської доставки. З 2018 року для доставки пошти в селах почали впроваджуватися пересувні відділення поштового зв’язку (далі — ПВПЗ) — спеціально оснащені автівки, на яких водій та листоноша розвозять кореспонденцію, посилки й пенсії. Водночас начальник відділення надає послуги в точці обслуговування.
ПВПЗ Укрпошти працюють у невеликих населених пунктах (до 1200 мешканців) всіх областей України. Зараз є 1,6 тис. повноцінних поштових відділень пересувного формату. До кінця року їх кількість збільшиться до 2,3 тис., щоб жителі найвіддаленіших сіл могли отримувати якісні послуги.
ПВПЗ дозволяє контактувати з найменшими населеними пунктами по всій Україні та бути відкритими для світу. До кінця 2022 року автівки буде додатково оснащено ноутбуками й терміналами, щоб працівники могли вести електронний облік послуг, мешканці сіл та хуторів — користуватися фінансовими послугами (знімати готівку з картки, розрахуватися карткою тощо), а компанія — позбутися папірців.
Про листонош і не тільки
Раніше поштарями були виключно чоловіки, але у ХХ столітті в професію поступово приходять жінки. Зараз ми можемо впевнено сказати, що в Укрпошти — жіноче обличчя: 87% штату компанії складають жінки.
На кінець 2021 року кількість працівників в Укрпошті перевищує 63 тис., з яких персоналу, залученого на виробництві (операторів поштового зв’язку, листонош та водіїв), — понад 58 тис. Саме вони щодня, в різну погоду, попри пандемію доставляють пенсії, газети та посилки мільйонам українців у всіх куточках країни.
Як змінювалася міжнародна доставка
Раніше міжнародна доставка пошти здійснювалася морським транспортом, який поступово витіснили літаки як більш швидкий спосіб перевезень.
Укрпошта доставляє відправлення до 190 країн світу та є лідером з міжнародної доставки.
З кінця 2020 року діє регулярна програма чартерних вантажних рейсів: авіакомпанія Windrose Airlines виконує для Укрпошти прямі рейси до США — одного з найпопулярніших напрямків українських експортерів. Тільки за 2021 рік виконано 96 прямих вантажних рейсів до Нью-Йорку.
Чартерна програма доповнює можливості з транспортування на пасажирських рейсах. Укрпошта сьогодні співпрацює з 15 провідними авіакомпаніями, серед яких — МАУ, Turkish Airlines, LOT, KLM, Lufthansa, AirBaltic.
Укрпошта разом з поштами Гонконгу та Латвії стала ключовим партнером AliExpress (Cainiao, група Alibaba) та Joom для доставки замовлень по всій країні.
Укрпошта інвестує в диджиталізацію процесів. Сьогодні 85% експортних декларацій створюються завдяки API, онлайн-формі на сайті та в мобільному застосунку.
З 1 квітня 2020 року Укрпошта повернула статус національного оператора прискореної міжнародної доставки EMS в Україні, здешевивши тариф для більшості відправлень до 40% на послугу та відновивши якість.
За підсумками третього кварталу 2021 року Укрпошта зайняла ІІ місце серед 198 країн у світовому рейтингу PwC за якістю доставки EMS.
Також Укрпошта входить до переліку 35 країн світу за розвитком поштової інфраструктури (за оцінкою Всесвітнього Поштового Союзу).
Комп’ютеризація та автоматизація
У 1966–1968 рр. у всіх районних вузлах зв’язку було встановлено та введено в експлуатацію механізоване обладнання. Завдяки цьому вдалося збільшити у 5–6 разів продуктивність праці на вантажно-розвантажувальних роботах, штемпелюванні кореспонденції й на транспортуванні пошти до поштових вагонів та автомашин. У 2021 році Укрпошта розпочала процес будівництва надсучасних сортувальних центрів у Києві, Львові, Харкові та Дніпрі, а також депо в Івано-Франківську. Найближчими роками компанія збудує і введе загалом 7 великих автоматизованих терміналів та 61 депо.
В Укрпошті — понад 4 тис. комп’ютеризованих відділень. За три роки Укрпошта встановила 7,5 тис. власних POS-терміналів та увійшла до шести кращих компаній-еквайрів за кількістю POS-терміналів. А це означає, що з 2018 року можна розрахуватися банківською карткою, знімати кошти та поповнювати рахунки. З повною цифровізацією пересувних відділень такі послуги стануть доступними в найвіддаленіших селах, де навіть мобільний інтернет не завжди працює. Зверніть увагу: Укрпошта приймає е-паспорти у мобільному застосунку Дія.
Виклики пандемії
З початком коронакризи Укрпошта стала чи не єдиним зв’язком зі світом для мільйонів людей, особливо пенсіонерів, які опинилися в зоні ризику. З перших днів карантину компанія забезпечувала населення всіма необхідними послугами як у відділеннях, так і вдома: приймання комунальних платежів, видача грошових переказів та пенсій, розповсюдження періодичних видань, приймання й видача відправлень на експорт та імпорт тощо.
Щоб вберегти найбільш вразливу категорію населення, Укрпошта почала безкоштовно доставляти ліки в міста й села.
Зараз близько 1 тис. замовлень з аптек Укрпошта доставляє щодня. Дві третини замовлень припадає на сільську місцевість: там, де або немає аптек, або ціни на ліки суттєво завищені.
За два роки пандемії Укрпошта безкоштовно доставила понад 28 тис. освячених пасок.
Також компанія ініціювала акцію #ДопоможемоЛікарям, у рамках якої безкоштовно доставила в лікарні понад 160 тис. посилок із засобами індивідуального захисту для медиків.
Укрпошта в діалозі з клієнтами
У 2007 році в Укрпошті запроваджено службу інформаційної підтримки для споживачів. На той час вона складалася з кількох десятків працівників. Зараз контакт-центр Укрпошти налічує більш як 200 працівників, зокрема співробітників аутсорсингових партнерів, які обробляють близько 365 тис. звернень на місяць. У грудні 2021-го було оброблено рекордну кількість звернень — 633 тис.
Наприкінці 2017 року запущено оновлений омніканальний контакт-центр. Рішення для контакт-центру ефективно інтегровано в ІТ-інфраструктуру Укрпошти, що дозволяє вирішувати 80% питань клієнтів вже під час першого звернення. Також у клієнтів з’явилася можливість самостійно отримувати відповіді на свої питання без очікування з’єднання з оператором за допомогою IVR (трекінг відправлень, графік роботи відділень, інші консультативні питання щодо послуг та продуктів компанії).
У 2018 році створено окрему лінію для підтримки юридичних осіб. Спеціалісти надають консультацію й займаються вирішенням проблемних звернень корпоративних та ключових клієнтів.
У 2019 році створено II лінію підтримки клієнтів для обробки звернень, які потребують додаткового розгляду.
Укрпошта обслуговує понад 9 млн клієнтів. Для їхньої зручності передбачено різні канали зворотного зв’язку, а саме:
- гаряча лінія 0 800 300 545;
- електронна пошта [email protected];
- online-рекламація на офіційному сайті;
- офіційні сторінки у Facebook, Instagram та Twitter;
- чат-боти у Viber, Telegram та Facebook.
Сумарно чат-ботами користується понад 1 млн клієнтів.
У 2018 році було запущено мобільний застосунок, де можна оформити відправлення, розрахувати вартість доставки та відстежити посилку. Станом на сьогодні його завантажено 2,5 млн разів.
Від телеграм до листів та посилок
На початку ХХ століття основним способом зв’язку було листування. Для передачі важливих повідомлень використовували телеграф. І якщо листи надсилають і в наш час, то телеграми залишилися в минулому. Офіційно з реєстру послуг відправлення телеграм було виключено у 2016 році, хоча фактично телеграфом не користувалися задовго до цього — функції швидкої передачі повідомлень взяли на себе мобільні телефони.
Мабуть, лист — єдиний формат, який не зазнав суттєвих трансформацій. Єдине, що змінилося, — адресати: активне листування зараз ведуть переважно компанії. За рік Укрпошта доставляє близько 162 млн листів.
Найпоширеніша сьогодні послуга — доставка посилок. За останні роки в Україні значно зросла кількість підприємців, які продають свої товари онлайн та користуються послугами Укрпошти для їх доставки замовникам. Укрпошта співпрацює з сотнею кращих компаній сегменту e-commerce. Сьогодні Укрпошта доставляє близько 100 тис. експрес-посилок на день, в той час як у 2016-му було доставлено 46 тис. експрес-посилок за весь рік.
Навчальні платформи
Укрпошта системно допомагає українським підприємцям виходити на міжнародні ринки та продавати товари на найпопулярніших маркетплейсах. В Україні — 25 тисяч дрібних експортерів, обсяги продажу яких перевищують 550 млн доларів. Більш як 20 тисяч вже скористалися послугами Укрпошти, щоб продавати товари на світових e-commerce – платформах.
У 2016 році Укрпошта запустила програму E-Export school, мета якої — навчити українських підприємців запускати онлайн-магазини на міжнародних маркетплейсах. За цей час було організовано понад 100 безкоштовних онлайн- та офлайн-заходів.
У партнерстві з програмою USAID CEP створено покроковий довідник з практичними рекомендаціями для українських підприємців «E-Export: як розпочати бізнес з України: юридичні, податкові та митні аспекти» та випущено 53 освітні відеоролики про можливості торгівлі на всесвітньо відомих онлайн-майданчиках, таких як Amazon, ETSY, Shopify та eBay.
На YouTube-каналі Укрпошти розміщено серію відеороликів з історіями успіху підприємців, яким вдалося вийти на міжнародні ринки.
Проєкт E-Export program був високо оцінений міжнародними експертами. У 2019 році в Дубліні (Ірландія) вперше за 20 років Укрпошта виборола для України перемогу одразу у двох номінаціях престижної премії «World Post & Parcel Awards 2019»: «Поштові технології для e-commerce» та «Соціально відповідальні програми». У різні роки ці нагороди отримували пошти США, Сингапуру, Швейцарії, Німеччини, Іспанії й Саудівської Аравії.
У 2021 році Укрпошта розпочала партнерство з глобальними платформами Wish та eBay, які пропонують спеціальні умови для українських підприємців, та запустила портал для підприємців — https://e-export.ukrposhta.ua/.
Фінансові послуги в Укрпошті
У 90-х роках ХХ століття за популярністю фінансових послуг для населення Укрпошта суттєво випереджала банки. У поштових відділеннях українці отримували пенсії, грошову допомогу й перекази, оплачували рахунки за комунальні послуги, а також агентські послуги за договорами з банківськими та фінансовими установами. Укрпошта першою в країні реалізувала доставку відправлень з післяплатою.
Сьогодні Укрпошта надає такі фінансові послуги, як:
- грошові перекази у межах України, зокрема адресні й термінові, а також «з картки на картку», «з картки додому» та «з картки до відділення»;
- міжнародні грошові перекази;
- приймання будь-яких платежів;
- зняття готівки;
- поповнення рахунку через POS-термінали;
- виплата пенсії та соціальної допомоги;
- страхові послуги.
Щомісяця поштовий оператор приймає понад 10 млн платежів та здійснює доставку більш як 4 млн пенсій і соціальних допомог.
По всій Україні нараховується понад 4 тис. комп’ютеризованих відділень. Укрпошта увійшла до шести кращих компаній-еквайрів за кількістю платіжних терміналів. Встановила 7,5 тис. власних POS-терміналів. Упродовж місяця клієнти компанії здійснюють понад 1,6 млн карткових операцій на суму більш як 1 млрд грн!
Укрпошта є провідником фінансових послуг для людей, які проживають у невеликих населених пунктах, де відсутня банківська інфраструктура.
У 2022 році пересувні відділення Укрпошти будуть обладнані платіжними терміналами, і майже 13 млн українців у селах вперше отримають доступ до базових фінансових послуг. Також планується розширення переліку фінансових послуг, щоб українці з тих населених пунктів, де немає банківських відділень, могли отримати повний спектр банківських послуг на рівні з мешканцями великих міст.
Сортування пошти
Сортувальні центри, на яких зараз обробляється вся пошта, побудовані у 60–70-х роках ХХ століття. Насамперед — біля залізничних вокзалів, бо раніше пошта доставлялася залізницею. Таке розташування втратило актуальність, коли Укрпошта перейшла на доставку пошти автівками.
Необхідність у сортувальних центрах поза містом, а також модернізації та заміні обладнання на більш сучасне стало причиною того, що у 2021 році Укрпошта розпочала створення нової логістичної мережі.
Планується будівництво 7 хабів у Львові, Києві, Дніпрі, Одесі, Хмельницькому й Харкові та 61 депо по всій Україні. Щоб розпочати модернізацію логістичної мережі, Укрпошта залучила 60 млн євро. Відповідні угоди було укладено восени 2020 року за участі Укрпошти, Міністерства інфраструктури й міжнародних фінансових установ — ЄБРР та ЄІБ.
Усі нові будівлі буде зведено з використанням сучасних енергоощадних технологій та з впровадженням екологічних методів захисту навколишнього середовища, що сертифіковані за міжнародними стандартами BREEAM.
Перші сортувальні центри будуть запущені у 2023 році. Загалом модернізація логістичної мережі триватиме до 2028 року.
Українські поштові марки
1 березня 2022 року сучасним українським поштовим маркам виповнюється 30 років. У далекому 1992-му, після майже 70-річної перерви, було випущено перші українські поштові марки: «500 років українського козацтва» та «100-річчя першопоселення українців у Канаді». Відтоді Укрпоштою введено в обіг майже 2 тис. сюжетів марок. Їм, крім свого прямого призначення, випала місія інформувати світ про Україну, сприяти її державному та культурному самоствердженню.
Інновації у поліграфічній галузі торкнулися й філателії. У доробку Укрпошти є нетрадиційні випуски: ароматизовані поштові марки «Лаванда» й «Жасмин садовий», поштова марка на самоклеючому папері у формі карти України «Слава Україні!» та поштова марка «Козаки» з доповненою реальністю.
Українські поштові марки неодноразово здобували міжнародні нагороди. Марковий аркуш «Комахи України» 2018 р. в. на думку журі одного з найпрестижніших філателістичних конкурсів, Grand Prix WIPA (Австрія), визнано Кращою маркою світу 2018. Випуск здобув ще дві нагороди: Nexofil Award (Іспанія) та Asiago (Італія). У різні роки призерами також ставали інші українські випуски: поштові блоки «Маяки України», «Українське подвір’я» й «Князівський рід Острозьких XVI-XVII ст. Славетні роди України»; маркові аркуші «Традиційні головні убори українських жінок» та «Комахи України», поштові марки «Олександр Вертинський» і «Листоноша Федір Фекета» тощо.
1 березня 2007 Укрпошта серед перших поштових адміністрацій світу запровадила випуск персоніфікованих поштових марок.
На честь відзначення 30-ї річниці незалежності України, у рамках святкування Всесвітнього дня пошти, Укрпошта в Києві на Поштовій площі відкрила першу в Україні Алею поштових марок. На ній розміщено 30 українських поштових марок, які відтворюють історію, культуру, спортивні й промислові досягнення нашої країни.